Her er tech-revolutionen som Apple ikke kunne løfte

BAGGRUND: To år efter Apple Watch salgsstarten kan vi konkludere, at revolutionen på smartwatches kunne end ikke Apple skabe.

Apple Watch (Foto: Apple)

FAKTA: Apple Watch historisk
– Apple præsenterer Apple Watch (9. sep. 2014)
– Apple Watch kunne købes i USA den 24. april 2015
– Apple Watch solgte 4,2 mio. stk i Q2 2015
– Apple fremviste Apple Watch Series 2 (7. sep. 2016)
– Salgsstart i USA for Series 2 var 16. sep. 2016
– Det originale Apple Watch
– Nu sælges Series 1 og Series 2

Alle holdt vejret da Apple efter flere års rygter, præsenterede det første Apple Watch. Det skete ved iPhone 6-eventen den 9. september 2014. Salget begyndte den 24. april 2015.

 – Apple Watch er en realitet

Der var generel enighed om, at hvis nogen kunne trække det nørdede marked for smartwatches frem, så det blev folkeligt og kommercielt, så var det Apple. Der blev skelet til fortilfældet med iPhone, der fuldkommen redefinerede smartphone begrebet, og gjorde det folkeligt, samt iPad i 2010, der forvandlede ”iPad” til et synonym for ”tablet”.

Selv konkurrenterne var glade. De forventede også et kæmpe gennembrud for kategorien.

Forventningerne var sat for højt. Selvom Apple i dag er verdens største smartwatch-producent er smartwatches stadig ikke særligt udbredt. Kategorien har endnu ikke fundet et ståsted, og de fleste forbrugere kan ikke finde ud af, hvad de reelt skal bruge smartwatches til.

Så dårligt går det

I tredje kvartal 2016 blev der solgt 2,7 millioner smartwatches, hvilket er en nedgang på 51,6 procent i forhold til samme kvartal 2015, der lå på 5,6 millioner enheder.

Q3 2016 i styks Markedsandel Q3 16 mod Q3 15
1. Apple 1,1 mio. 41,3 % – 71,6%
2. Garmin 0,6 mio. 20,5 % + 324,2 %
3. Samsung 0,4 mio. 14,4 % + 9 %
4. Lenovo 0,1 mio. 3,4 % – 73,3 %
5. Pepple 0,1 mio. 3,2 % – 27,2 %

Kilde: IDC

Smartwatch-salget styrtdykker

Stadig en gadget

Apple Watch er det dårligst designede Apple-produkt i nyere tid, efter min vurdering. Det ligner en tech-gadget, og ikke på nogen måde hverken et mode- eller sportsur. Apple har altså ikke skabt verdens fedeste ur, men et stykke teknologi der kan vise klokken og notifikationer.

Samsung er i samme båd. Købsargumenterne er ikke særligt åbenlyse, men Samsung har den fordel, at deres Gear S3 rent faktisk ligner et ur. Man kan endda købe to forskellige designs – ét pænt ur eller en sportsversion. Desuden fungerer Gear S3 med både Android og iPhone.

TEST: Samsung Gear S3 – det hidtil bedste

Her på 2-års fødselsdagen for Apple Watch kan vi konkludere, at Apple ikke kunne løfte smartwatch-kategorien til nye højder. Hvis ikke Apples enormt stærke varemærke kan skabe en succes på området, hvem kan så?

Da Apple præsenterede Apple Watch var det særligt mode og design, der blev brugt som spydspids. Siden har Apple ændret fokus over mod sport og fitness.

MINITEST: Apple Watch Series 2 er ikke ”en killer”

Mere til historien

De dedikerede sportstrackere som f.eks. Fitbit klarer sig bedre end smartwatches. Måske fordi der reelt er et formål med kategorien, der kan meget af det samme men til en lavere pris? Fitbit solgte i tredje kvartal 2016 5,3 millioner enheder. Det er en fremgang på 11 procent sammenlignet med den samme periode året forinden, skriver IDC.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.