Spotify begrænser gratisternes adgang til ny musik

Gratisterne på Spotify vil fremover få begrænset adgang til nye udgivelser fra Universal.

Spotify (Foto: Pixabay.com)

Spotify (Foto: Pixabay.com)

Er du en af dem, som blot har et gratis abonnement hos Spotify, men elsker den nyeste musik? Så vil du ikke synes om det nyeste koncept fra Universal.

 – Spotify på vej med Hi-Fi lydkvalitet

Spotify og pladeselskabet Universal er nemlig klar med et helt nyt koncept, der grundlæggende går ud på, at de nyeste udgivelser fra Universals artister udelukkende er tilgængelige for Premium-brugere i de første to uger efter frigivelsen. Det oplyses i en pressemeddelelse.

Det betyder kort og godt, at de der ikke betaler for at bruge Spotify heller ikke kan lytte til den nyeste musik.

Daniel Ek, direktør i Spotify, fortæller samarbejdet bygger på en fælles kærlighed for musikbranchen.

 – Spotify runder 50 millioner betalende kunder

Det er altså muligt for Universal-artister fra i dag, at beslutte sig for om deres nye udgivelser udelukkende skal være tilgængelige for Premium-brugere, de første to uger efter udgivelsen, oplyser Daniel Ek i pressemeddelelsen.

Det vil stadigvæk være muligt, at lytte til de enkelte sange, hvis de udgives som single.

Streamingtjenesterne er ikke en god forretning for pladeselskaberne, hvilket også er grunden til det nye samarbejde. I starten bød musikbranchen streamingtjenesterne velkommen, men nu er de blevet den store spiller på markedet – og det påvirker fortjenesten.

 – Apple Music betaler flest penge til kunstnerne

Det nye koncept har ikke nogen betydning for den musik, som allerede er på Spotify, men kun kommende ny musik.

Mere til historien

Universal har blandt andet Ed Sheeran, Drake, Eminem, Taylor Swift, One Direction, Katy Perry, Justin Bieber og Kanye West og Sam Smith i stalden.

Læs også:
Spotify har opbygget en kæmpe gæld


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.