Tjeep satser på reklamebetalt mobilabonnement

Tjeep tilbyder et reklamefinansieret mobilabonnement. I princippet kan mobilregningen ramme 0 kroner. Lyt til reklamer og spar penge.

Tjeep Freebird

Reklame for Freebird 14. marts 2017 (Foto: Tjeep)

Efter en turbulent start sidste år søsætter Tjeep det næste træk i mobilkrigen; et reklamefinansieret mobilabonnement.

Når en Tjeep-kunde ringer op er den velkendte dut-tone erstattet af reklamespots. For hver reklame nedskrives prisen på ens abonnement.

Freebird, som abonnementet hedder, indeholder 2 GB data og 10 timers tale for 69 kroner om måneden. Før prisen går i nul, skal kunden lytte til 90 reklamer af minimum 6 sekunder, oplyser Tjeep til MereMobil.dk.

– ”Det danske telemarked har i mange år haft brug for nytænkning. I dag ser vi ændringer i fastgroede brancher, der ændrer måden vi ser TV på, og måden vi betaler på. Hvorfor ikke give telebranchen samme nytænkning? Lad os tænke videre og følge med tiden,” siger Kim Damkær, adm. direktør i Tjeep.

Kunderne kan selv vælge, hvilke reklametyper der ønskes og ikke ønskes.

Tjeep åbner med lovning om markante besparelser

– ”Vi har store forventninger. Målsætningen i år er mellem 80 og 100.000 kunder. Så får vi under 50.000 kunder (på Freebird, red.) de første to år, vil det ikke være så godt,” har adm. direktør Kim Damkær udtalt til TV 2 News.

Tjeep bliver det første teleselskab i verden, i nyere tid, med reklamebetalt telefoni. Platformen er leveret af Adtones, der også står for reklamesalget.

Reklametelefoni for 18 år siden

Ved lanceringen af Tjeep i september 2016 blev der allerede dengang talt om, at selskabet gerne ville gøre telefoni gratis.

Tjeep er billigt – men husk at læse det med småt

I Danmark har vi tidligere haft reklamefinansieret telefoni. I foråret 1999 blev Sponsorfonen præsenteret af Sonofon. På et stort anlagt pressemøde fortalte teleselskabet, at man forventede en omsætning på 100 millioner kroner det første år.

Kunderne var lette at skaffe, men sponsorerne meldte sig ikke i det forventede antal. Efter en mediefight mellem selskabet og Forbrugerombudsmanden lukkede Sponsorfonen blot ni måneder efter det blev søsat

– ”Reklamefinansieret telefoni har være prøvet før, men det var på en rigtig dårlig måde. I dag kan Tjeep og Adtones sammen, for første gang, lancere gratis kvalitetstelefoni betalt af reklamer. Den løsning, vi lancerer i dag, er en Tesla mod fortidens Ellert. Vores løsning hverken forlænger eller afbryder samtalen. Forbrugerne har fuld kontrol over alt: De skal tilvælge at få reklamerne, vælge hvilke reklametyper de ønsker at lytte til, og de deler sammen med operatøren hovedparten af reklameindtægten,” fortæller Søren Gravesen-Hvass, adm. direktør i Adtones Ltd., der har leveret platformen til Tjeep.

Sponsorfonen gav i 1999 kunderne 15 minutters gratis tale hver dag mod at lytte til 10 sekunders reklame hvert andet minut. Den gratis tale gjaldt kun aften, nat og weekend. Altså på tidspunkter med lav belastning af nettet.

Tjeep tilbyder den reklamefinansierede mobiltelefoni alle døgnets 24 timer.

Mere til historien

Tjeep benytter Telenors mobilnetværk (TT-netværket). Det er ikke oplyst, hvor mange kunder Tjeep har fået siden åbningen i september 2016.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.