Telenor vil bekæmpe digital mobning

Siger du det samme til en kammerat i frikvarteret, som du skriver i en SnapChat-besked? Det spørger Telenor danske skoleelever om.

Telenor logo

Telenor (Foto: MereMobil.dk)

– ”Du ligner lort.” Så kontant er udmeldingen fra en elev til en anden på Facebook, efter hun har postet et billede fra Snapchat, hvor hendes mund er forstørret til gigantisk størrelse ved hjælp af et filter. Men ville eleven sige det samme ansigt til ansigt i frikvarteret?

Den problematik vil Telenor nu undersøge og oplyse om i en ny konkurrence. Konkurrencen er henvendt til femte og sjetteklasses elever i hele Danmark. Eksemplet her er fiktivt, men bygger på virkelige erfaringer, som Telenor har gjort sig i dialog med flere skolelærere, som underviser børn på mellemtrinnet. Disse har nemlig medvirket til, at gøre det realistisk.

 – Telenor klar med Viaplay i alle abonnementer

Fakta om konkurrencen

  • Klasserne skal lave et skuespil i klassen ud fra ”manuskriptet” i en ud af tre fiktive posts om typiske situationer på sociale medier og dertilhørende kommentarer.
  • Eleverne skal spille den situation, som posten viser inkl. kommentarer, delinger, emojis m.m. og. skuespillet danner på den måde udgangspunkt for at tale med klassen om, hvordan de forskellige udtryk og interaktioner kan opfattes.
  • Skuespillet optages på video, indsendes, og bliver vurderet af et dommerpanel bestående af Telenor, Børne – og ungechef i UNICEF Anne-Mette Friis og Sofie Østergaard kendt fra DR Ultra.

– ”Mobningen er fulgt med over på de digitale medier, og som teleselskab har vi et helt naturligt medansvar for at sikre, at vores børn kan færdes trygt på nettet. Derfor giver det god mening for os at sætte fokus på behovet for digital dannelse og forhåbentlig være med til at understøtte danske skolers arbejde med trivsel og forebyggelse af digital mobning, ” siger Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.

Denne skolekonkurrence er en del af Telenors kampagne #digitalpænt, der har til formål at forebygge digital mobning. Kampagnen blev lanceret i 2016.

 – Telenor klar med nye abonnementer og Roam Away

Konkurrencen skal øge elevernes bevidsthed om hvordan de kommunikerer på de sociale medier.

Konkurrencen løber til den 31. marts 2017 og hovedpræmien, som overrækkes af Sofie Østergaard, er en skolekoncert med det populære band L.I.G.A. Læs mere på Telenors hjemmeside.

Mere til historien

Mobilselskabet Call Me har også gjort meget for, at få danskerne til at tale pænt. Det er sket gennem kampagnen #talordentligt. Her satte de fokus på den gode kommunikation.

Læs også:
Telenor først med samtaler over 4G-nettet


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.