Smartphone-salget vil stige i 2017

En undersøgelse foretaget i 26 lande viser, at mere end halvdelen vil købe ny smartphone næste år. Derfor ventes det salget stiger på verdensplan.

Samsung Galaxy S7 Edge er Årets Mobil 2016 (Foto: 1030.dk)

Samsung Galaxy S7 Edge er Årets Mobil 2016 (Foto: 1030.dk)

Smartphone-salget har været lidt faldende og stagnerende de seneste år. I 2016 var der dog atter en minimal stigning i salget på globalt plan. Det viser tal fra analysefirmaet IDC, men stigningen var kun på 0,6 procent.

2017 skulle byde på en større stigning. Det viser en global undersøgelse fra Accenture blandt 26.000 forbrugere i 26 lande. Mere end halvdelen af forbrugerne i undersøgelsen (54 procent) oplyser, at de vil købe en ny smartphone i løbet af det næste år. I forhold til sidste år er det en stigning på 48 procent.

 – Samsung Galaxy S7 Edge er Årets Mobil 2016

Den vigtigste årsag er ønsket om at få nye features og funktioner (51 procent i forhold til 41 procent sidste år). Desuden svarer 45 procent, at de ønsker en bedre ydelse, end deres eksisterende smartphone kan levere (i forhold til 33 procent sidste år).

– “Bedre funktioner og faldende priser er hovedårsagerne til, at forbrugere verden over ønsker at købe ny smartphone. Opsvinget skyldes også stigende accept fra forbrugerne af funktioner baseret på kunstig intelligens, eksempelvis stemmestyrede assistenter. 2017 bliver året, hvor kunstig intelligens bliver mainstream i devices til almindelige forbrugere,” fortæller David Sovie, Global Managing Director for Accentures Electronics and High-Tech business.

 – Huawei nåede målet for 2016 i Danmark

Forbundne enheder giver bekymring om datasikkerhed

Samme undersøgelse viser også, at salget af forbundne enheder som smartwatches og fitness monitorer fortsat vil gå trægt, fordi forbrugerne er bekymrede over datasikkerheden og høje priser.

Mange forbrugere er fortsat bekymrede over, hvor sikre deres personlige data er. Eksempelvis siger ni ud af ti (87 procent) forbrugere i undersøgelsen, at de er bekymrede over sikkerheden ved finansielle transaktioner for eksempel ved online køb. Denne bekymring holder købelysten tilbage i forhold til mange forbundne enheder. For eksempel forventer kun 14 procent, at købe et smartwatch eller en fitness-monitor i år. Det er stort set uændret fra sidste år.

 – Apple vender faldende iPhone-salg til rekord-fremgang

– “Der er rigtig mange forbrugere, der er bekymrede for, om deres personlige data bliver stjålet eller misbrugt. Samtidig oplever forbrugerne fortsat ikke, at prisen på denne type devices helt svarer til den oplevede værdi. Vi ser ikke en stor stigning i salget for os, med mindre producenterne får løst disse udfordringer. Hvis de gør, kan efterspørgslen til gengæld accelerere meget hurtigt,” forklarer David Sovie.

Mere til historien

Undersøgelse er fortaget som en onlineundersøgelse blandt 26.000 forbrugere i 26 lande, herunder Australien, Brasilien, Canada, Kina, Tjekkiet, Frankrig, Tyskland, Ungarn, Indien, Irland, Italien, Japan, Mexico, Holland, Polen, Rumænien, Saudi-Arabien, Singapore, Slovakiet, Syd-Afrika, Spanien, Sverige, Tyrkiet, De Forenede Arabiske Emirater, Storbritannien og USA.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.