Huawei nåede målet for 2016 i Danmark – over 200.000 solgte smartphones

I 2016 solgte Huawei over 200.000 smartphones i Danmark, hvilket er en fordobling af salget i 2015.

Huawei P9 (Foto: Huawei)

Huawei P9 (Foto: Huawei)

I slutningen af november 2016 lød meldingen fra Huawei Danmark, at de i år ville fordoble antallet af solgte smartphones på det danske marked. Målet var at sælge 200.000 mobiler eller derover.

 – Huawei vil fordoble salget på det danske marked i 2016

Huawei nåede målet, lyder det i en pressemeddelelse. Huawei solgte i 2016 mere end 200.000 smartphones på det danske marked.

– ”2016 har været et fantastisk år for Huawei i Danmark. Vi har fordoblet antallet af solgte smartphones i et stagnerende marked, og vi har øget vores markedsandel betragteligt. Det er en stor bedrift, som vi er meget stolte af,” siger Marie Dam Feldborg, Senior Marketing Manager, Huawei Danmark.

Huawei startede året med en markedsandel på 7 procent og i årets sidste måned nåede andelen helt op på 14,3 procent. Fordelt over hele året, satte Huawei sig på 10,6 procent af det danske marked for smartphones målt på volumen. Det viser tal fra analysevirksomheden GfK.

Huawei P9 (Foto: Huawei)

Huawei P9 (Foto: Huawei)

Spændende produkter – også high-end

Da Huawei gjorde entré i Danmark var det primært med budgetvenlige smartphones, der blev populære hos danskerne. Men siden da har Huawei investeret store summer i udviklingen af innovative produkter sideløbende med de har haft et massivt fokus på branding.

 – Nu kan du opdatere Huawei P9 til Android 7.0 Nougat

De seneste topmodeller, Huawie P9 og Huawei Mate 9 Pro, har også været budt velkommen af danskerne. Senest har Huawei Mate 9 Pro opnået stor interesse hos de danske mobilkøbere.

– ”Vi kan se, at vi får bedre og bedre fat i high-end segmentet. Vi har solgt langt flere af vores topmodeller end tidligere. Huawei P9 fik en meget varm velkomst, og selvom vores seneste topmodel, Mate 9 Pro, først kom på hylderne den 20. december, nåede vi at sælge mange eksemplarer inden årsskiftet,” siger Marie Feldborg.

Huawei Mate 9 Pro (Foto: Huawei)

Huawei Mate 9 Pro (Foto: Huawei)

På YouGovs seneste Brandindex placeres Huawei som nummer syv over brands, der har haft størst stigning i Buzz-score, hvilket er et udtryk for, hvor meget positiv omtale et brand får. Dette er ifølge Marie Feldborg dels et udtryk for effektiv markedsføring, men i endnu højere grad resultatet af innovative produkter og tilfredse kunder.

– ”Vi opererer på et meget konkurrencepræget marked, hvor det gør en stor forskel, hvor stærkt et brand du har. Men hvis ikke kundeoplevelserne følger med, så kan det være lige meget, hvor meget du markedsfører dig. Faktum er, at vi sælger så mange enheder, fordi kunderne anerkender, at vi producerer nogle af markedets mest innovative og bedst designede smartphones. Så i sidste ende er det produktet, der er afgørende – og heldigvis for det,” slutter Marie Feldborg.

 – Huawei vil afsløre topmodel til MWC 2017

På verdensplan solgte Huawei mere end 139 millioner smartphones i år, dette er en stigning på 29 procent i forhold til 2015. Til sammenligning viser tal fra det globale analyseinstitut IDC, at den globale stigning i branchen kun var på 0,6%.

Herunder kan du se den et interview fra november 2016 med Thor Götz, tidligere direktør for Huaweis Consumer Business i Danmark. Her kommer han ind på fremtidsperspektiverne for salget.

Mere til historien

Det er ikke kun i Danmark, at det går godt for Huawei. Også globalt går det stærkt fremad. Her ventes Huawei Consumer Business Group at kunne præsentere en global omsætning for 2016 på 183 milliarder kroner. Det er 42 procent højere end omsætningen for 2015. Dermed opnår forretningsenheden solid vækst for femte år i træk.

Læs også:
WEB-TV: Så hurtig er fingeraftrykslæseren på Huawei Mate 9 Pro


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.