Top-producenter: Her får du altid en ny telefon

Kan din smartphone ikke laves, får du altid en ny, lyder det fra Samsung, Huawei, LG og Sony, som udløber af Apples retssag mod en dansk forbruger.

Hvis du sender en iPhone, iPad eller Mac-computer ind til service hos Apple, og der foretages en ombytning, er det ikke din egen telefon der kommer retur. I stedet lander en ombytningsmodel, kendt som ”sammensat”, ”refurbished” eller ”pre-owned”.

I korte træk dækker det over et produkt, der er samlet af forskellige dele fra gamle telefoner, men hvor produktet fremstår som nyt. Sender du en skramlet og ridset telefon ind kommer der en flot poleret udgave retur.

Det betyder ‘pre-owned’ iPhone

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Nogle kunder vil nok føle sig tilfredse med, at alle ridserne er forsvundet. Problemet for Apple er, at det er i strid med købeloven.

Lige nu kører Apple en retssag mod David Lysgaard, fordi han insisterede på, at få en ny iPhone fremfor en model med genbrugskomponenter. Se indslaget længere nede i denne artikel.

iPod har rundet 15 år – vi ser tilbage

Nye telefoner hos Huawei og Sony

Huawei P9 i blå (Foto: MereMobil.dk)

Huawei P9 har i Danmark 3 års garanti fra producenten (Foto: MereMobil.dk)

Hvis du sender en telefon til reparation hos en af konkurrenterne, Huawei eller Sony, kommer der ikke en ”sammensat” telefon retur, hvis ikke telefonen der blev sendt ind, ikke kan repareres. Det viser en rundspørge Ekstra Bladet har foretaget.

– ”Hos Huawei har vi en klar strategi for ombytninger i garantiperioden. Huawei ombytter altid til en helt ny smartphone. Det er afgørende for os at tilbyde vores kunder en god brugeroplevelse, og derfor er service og support er en stadigt større prioritet,” siger Thor Gøtz, direktør for Huawei Consumer BG til Ekstra Bladet.

På nogle modeller har Huawei en udvidet garanti på i alt tre år. Det er indtil videre set på P9, P9 Plus og Honor 8.

EB-blog: Kan man stole på Apple?

Dele genbruges

Sony Xperia XZ (Foto: MereMobil.dk)

Sony giver kunden en ny telefon, hvis den gamle ikke kan laves (Foto: MereMobil.dk)

Kan en Sony telefon ikke fixes på værkstedet får kunden en ny telefon.

– ”Ved reparationer af kundens eksisterende mobil kan der genbruges komponenter til selve reparationen, men da er det kundens egen mobil, der kommer retur fra reparation,” fortæller Morten Johansen, marketingchef for Sony Mobile.

GUIDE: Beskyt dit Apple ID mod hackere – sådan gør du

Samsung ombytter ikke, på det danske marked, til ombyggede enheder, da det er i strid med lovgivningen.

– ”For de danske sager erstatter vi ikke med en ombygget enhed, netop fordi det ikke er tilladt i Danmark. Er en erstatning af telefonen nødvendig, så krediterer vi normalt for enheden, og så kan kunderne henvende sig til forhandleren for at købe et nyt produkt,” fortæller Samsung til Ekstra Bladet.

I enkelte tilfælde ombytter Samsung til ombyggede enheder. Det sker, ifølge Samsung, hvis kunden ønsker en hurtigere håndtering og giver samtykke.

LG ombytter ligeledes til nye telefoner

Sådan gik det for David mod Apple i retten

Mere til historien

Er man som kunde utilfreds med mobilproducentens afgørelser omkring reparationer kan man klage til Forbrugerklagenævnet.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go’ Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.