Pas på gebyrgribbe ved tech-reparationer

TIP: Op til 1.000 kroner kan det koste i gebyr, hvis f.eks. en smartphone indleveres til reparation, og fejlen ikke findes.

reparation service værksted

Reparation af smartphone (Foto: MereMobil.dk)

Når smartphonen, fjernsynet eller computeren går i stykker er det altid virkelig irriterende. Endnu værre bliver det når forretningen kræver et gebyr for at undersøge, hvad der kan være galt. Herunder også om fejlen er dækket reklamationsretten.

Undersøgelsesgebyrer stiller kunderne i en urimelig situation, hvor de reelt tvinges til at overveje om de vil bruge den lovbestemte reklamationsret, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Gebyrerne skaber uigennemsigtighed på markedet, og forbrugerne kan ikke gennemskue varens reelle pris og betingelserne omkring købet, eller sammenligne med konkurrenterne, lyder det i bladet Tænk fra Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd på CBS (Copenhagen Business School).

– ”Forbrugernes tillid til forhandlerne svækkes,” lyder det fra professoren.

TIP: Så varm må mobilopladeren blive

Uden gebyr vil forbrugerne udnytte systemet

Hvis ikke undersøgelsesgebyret fandtes ville forbrugerne spekulere i det, mener Dansk Erhverv.

Forbrugerne vil prøve at få repareret defekte produkter under reklamationsretten, som ikke er dækket. Ifølge markedschef Lone Rasmussen i Dansk Erhverv, vil det koste butikkerne mange tusinde kroner.

Gebyrerne for undersøgelserne går typisk op til 1.000 kroner, og det er ikke ulovligt at opkræve dem.

Ifølge en undersøgelse fra Forbrugerrådet tager 57 procent af de adspurgte 39 danske butikskæder, primært inden for elektronik, gebyrer for undersøgelser af produkter.

TIP: Sådan tjekker du om din Apple-oplader er farlig

Varerne bliver dyrere

Hvis butikkerne ikke måtte opkræve gebyrer for undersøgelser vil det give dyrere produkter, fordi forbrugerne så af anden vej skal dække omkostningerne ind.

TDC forstår godt kunderne ikke synes om gebyret, men henviser til højere priser på købstidspunktet. Samme melding kommer fra Elgiganten. TDC tager 306 kroner i gebyr, mens Elgiganten ligger på 795 kroner.

Såfremt du bliver opkrævet et gebyr du ikke på forhånd er oplyst om, behøver du ikke betale det. Ifølge Forbrugerrådet kan gebyret kun komme på tale, såfremt det på forhånd er aftalt.

Butikken har ikke ret til, at beholde dit produkt som ”gidsel” ved en reklamation. I en sådan situation kan du overveje at betale under protest, og få det noteret skriftligt i forbindelse med betalingen, at kravet ikke anerkendes. Dermed risikerer du ikke, at betalingen opfattes som accept hvis der efterfølgende skulle komme en klagesag ud af det.

Guide: Når mobilen har fået fugt- eller vandskade

WEB-TV: Find serienummeret på iPad, iPhone og Mac

Mere til historien

Forbrugerrådet Tænk kører for tiden ”Det holder ikke!”-kampagnen. Reparation skal kunne betale sig, lyder det. Du kan læse mere på taenk.dk/detholderikke

Sådan beskytter du din iPhone mod tyveri

GUIDE: Du kan gøre livet meget sværere for tyven, der har hapset din nye iPhone.

(mere…)
EU stiller vilde krav til nye telefoner

EU har stiller nye krav til producenterne om blandt andet reparationsbarhed, holdbarhed og opgradering af styresystemet.

(mere…)
Apple advarer: Lav ikke mormor-tricket

TIP: Apple underkender det gamle trick med at smide en våd telefon i ukogte ris.

(mere…)
Så meget kan du spare ved at skifte til en elbil

TIP: En gennemsnitslig pendler kan spare 14.500 kroner om året ved at køre i en elbil på arbejde fremfor en dieselbil. Beregn selv.

(mere…)
Sådan kommer du i gang med backup i skyen

GUIDE: Du kan let lave backup i skyen. Her er guiden til, hvordan du kommer i gang med at sikre dine data og hvad du skal være opmærksom på.

(mere…)
Igen relevant: Tjek el-priserne på telefonen

TIP: Se dagspriserne på el. Der er penge at spare, hvis du kan planlægge dit brug af strøm.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
4 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram