Podcast #31: Derfor skal børn have iPad og smartphone

Børn skal have iPad og smartphones i en tidlig alder, men det stiller store krav til forældrene, som også skal tilbyde gammeldags værdier.

Mobiltelefonen bruges flittigt i skolen - både i og uden for undervisningen (Foto: Undervisningsministeriets hjemmeside)

Mobiltelefonen bruges flittigt af børn (Foto: Undervisningsministeriets hjemmeside)

Siden den første iPad så dagens lys i 2010, er der sket et kæmpe skred i børns brug af elektronik. Overalt ses børn ned til seksmåneders alderen blive underholdt af den lysende skærm, men også smartphones, Playstation og computere fylder mere og mere.

Børn kan lære utroligt mange ting af hjemmets gadgets, men de skal også lære hvordan enhederne bruges fornuftigt, og de voksne skal i høj grad være med på sidelinjen. Det mener familierådgiver Ditte Reedtz.

– ”Vi skal favne elektronikken, men vi skal også tale med børnene om hvem det er, der er derude, og lære dem om god adfærd. Alle børn ved det ikke er okay, at løbe nøgen rundt på gaden, og naturligvis er noget tilsvarende heller ikke i orden på nettet,” fortæller Ditte Reedtz.

Hun mener ikke, at Line på 9 år skal have mulighed for, at tale eller chatte med voksne på nettet hun ikke kender, og i en alder hvor børn slet ikke må være på f.eks. Facebook, mener familierådgiveren det er i orden, hvis forældrene etablerer sporing af adfærden, og styrer hvem barnet er venner med.

– ”Når du er 9 år er din omgangskreds begrænset til skolen og fritidsaktiviteterne Derudover skal børnene slet ikke have venner. De skal kun være venner med nogle, som forældrene ved hvem er,” siger Ditte Reedtz i Teknologimagasinet MereMobil, som du kan høre øverst i denne artikel eller på iTunes.

Smartphone ved skolestart

Børn skal have deres første telefon når de starter i 0. klasse, så de kan komme i kontakt med deres forældre i akutsituationer, samt have mulighed for at lave legeaftaler. En tablet skal introduceres endnu tidligere, lyder det fra Ditte Reedtz.

– ”Mange skoler låner ikke telefonen ud til elever der vil lave legeaftaler”.

Danskerne mener, ifølge en undersøge fra Telenor, at syvårsalderen er passende for introduktion af en iPad, men den passende alder for en telefon er, når børnene er omkring 9 år.

Det er, ifølge Ditte Reedtz, ikke nødvendigvis en iPad og en iPhone, der skal være de første enheder i hænderne på børnene. Børn skal lære, at der kan være forskel på, hvad man som familie har råd til. Ganske som familier også kører i forskellige biler og rejser forskellige steder hen, alt efter hvad økonomien tillader.

Børn skal lege udenfor

Påklædningsdukker og perleplader skal ikke kun være leg på skærmen, og fysisk aktivitet er fortsat meget vigtig, så ungerne ikke bliver pacificeret af elektronikken.

– ”Som forældre skal man holde øje med, om børnene er sociale, kommer ud og spiller bold, har legeaftaler osv. Hvis et barn ikke har lyst til at være sammen med venner, skal der tages fat på det,” fortæller Ditte Reedtz.

Forældre skal huske, at byde ind med andet end elektronik, og inddrage børnene i f.eks. madlavning, brætspil, fodbold i haven osv. Børn skal lære om variationer i udbuddet af sociale muligheder.

Danske børn med adgang til en tablet bruger 1 time og 45 minutter på den om dagen. Ved ferietid og i weekenden stiger forbruget til 2 timer og 28 minutter, viste en undersøgelse tidligere.

Gode råd til børns brug af gadgets

  1. Elektronik kan ikke stå alene. Vi skal være opmærksomme på, om vi som familie har oplevelser nok sammen.
  1. Tal om i hjemmet hvad der er okay på nettet og hvad der ikke er okay.
  1. Børn skal kun være venner med nogle de voksne ved hvem er.
  1. Børn behøver ikke dyre gadgets som iPhone og iPad. Børn må gerne lære, at ikke alle familier har råd til det samme.
  1. Hold øje med om børnene stadig er sociale og har lyst til andet end elektronisk underholdning. Tilbyd dig selv og sæt noget andet i stedet for f.eks. en tablet.

Guide: Det skal forældre vide om mobbeapp’en Ask.fm
Guide: Sådan vælger du barnets første mobil

Lyt: Podcasten ”Derfor skal børn have iPad og smartphone”

I Teknologimagasinet MereMobil, episode 31, er gæsten familierådgiver Ditte Reedtz, som hjælper familier hvor hverdagen ikke lige kører på skinner. Du kan besøge Ditte Reedtz på hendes websiite.

Sådan lytter du til podcasts fra MereMobil.dk

Afspiller og link til download finder du i toppen af denne artikel.

Du kan også hente MereMobil i iTunes Podcast, via TuneIn eller finde os på YouTube.

Programmet kan også lyttes på FM via Radio Update og Kanal Gladsaxe (100,9 MHz) samt andre stationer, der samarbejder med Radio Update.

Lyt også til flere udsendelser fra MereMobil.dk.

Tilrettelæggelse:
John G. Pedersen

Producer:
Mike Forde

Mere til historien

Professor i neurobiologi Albert Gjedde har tidligere til Kristeligt Dagblad sagt, at hvis meget af barnets indlæring kommer fra todimensionelle medier som f.eks. iPad kan man frygte, at børnenes evne til, på sigt, at aflæse den tredimensionelle virkelighed ikke bliver stimuleret nok.

Læs også:
App-tip: Denne app får børn til at lege


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go’ Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.