Danskere villige til at betale for streaming

Det bliver mere og mere almindeligt, at lytte til musik via streamingtjenester og danskerne har intet imod at betale for et abonnement – for at undgå reklamer. Det viser ny undersøgelse.

Spotify

Spotifys egen sammenligning af pakkerne.

Elsker du musik, så ved du også at det bliver mere og mere almindeligt at høre musik via forskellige streamingtjenester. Danskerne har også taget streamingtjenesterne til sig og er villige til at betale abonnementsprisen for at undgå reklamerne, som dukker op med jævne mellemrum hvis man lytter gratis med. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for sangskriverorganisationen KODA. Det skriver MetroXpress ifølge Gaffa.dk.

Danskerne har taget musikstreaming til sig

Der er siden 2012 sket en stigning på 45 procent i brugen af streamingtjenester, hvilket betyder, at 16 procent danskere nu lytter til musik via streaming i stedet for eksempelvis på en CD. Kort og godt viser det også, at ejerskabet over musikken er blevet mindre væsentligt for danskerne.

Hos KODA ser de det, som en positiv udvikling at danskerne vil betale for streamingtjenesterne.

– “Det er en positiv udvikling, at folk er villige til at betale for at høre musik, men man kan også sige, at det er det mindst onde, for virkeligheden for kunstnerne er, at der er færre penge i det med streamingabonnementerne end hvis folk gik ud og købte en cd,” lyder det fra KODAs administrerende direktør Anders Lassen.

 – Kunstnerne tjener flere penge på streaming

Streaming-eksperten Claus Bülow Christensen mener, at det handler om danskerne er mere online og mobile i dag end tidligere, hvilket gør det er nemmere at have musikken indenfor rækkevidde hele tiden.

– “Vi er hele tiden online, og det er mobiliteten og de forskellige funktioner, der indgår i abonnementet, der giver streamingen merværdi, fremfor at fedte rundt med en cd eller forskellige steder på nettet. Jeg tror ikke, den relativt lave udgift for adgangen til stort set al musik fylder så meget i folks bevidsthed,” lyder det fra Claus Bülow Christensen.

Undersøgelsen viser også, at halvdelen af danskerne ikke synes det har en lille eller slet ingen betydning om de har musikken lagret på computeren eller stående i reolen.

Mere til historien

Indtjeningen på musikoptagelser på verdensplan faldt med 3,9 procent i 2013 og endte på 15 milliarder dollars, omkring 80 milliarder danske kroner, det viser en ny rapport fra pladeselskabernes fællesorganisation IFPI.

Max: Her er priserne i Danmark

I næste måned sættes stikket i til Max. Her er priserne på abonnementerne. Læs mere om dem her.

(mere…)
Sportfan? Du kommer til at betale

Fra den kommende sportssæson er det nye tider på streamingtjenesterne. Regningen ender hos dig som sportsfan.

(mere…)
Disney+ overtager fodboldrettigheder

Disney+ Danmark har sikret sig rettighederne til en række europæiske topkampe.

(mere…)
Danskernes streaming når nye højder

TV 2 Play og DRTV driver udviklingen i danskernes streaming-lyst med blandt andet sport og dækning af tronskifte.

(mere…)
Fandt logins på Google – nu er han dømt

En mand fra Odense fandt brugernavne og kodeord til streamingtjenester via simpel søgning på Google.

(mere…)
Disney vil også stoppe konto-deling

Disney+ er klar til at følge i Netflix’ fodspor i kampen mod konto-deling.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram