Sådan vil Huawei få succes

Huawei har løftet en smule af sløret for, hvad de betragter som vejen til succes på mobilmarkedet.

Huawei

Huawei (Foto: MereMobil.dk)

Huawei har en konkret strategi for, hvordan de skal få succes på smartphone-markedet. Det skriver Amobil.no, efter et møde med Huawei på Mobile World Congress i Barcelona.

Ifølge direktøren for global markedsstrategi, Mr. Jerry Huang, vil Huawei sælge flere produkter under eget navn, mod tidligere primært at have produceret produkter for andre – en såkaldt OEM-producent.

95 procent af alle smartphones fra Huawei blev i 2013 solgt under eget navn, lyder det fra firmaet.

 – Web-TV: Ascend G6 – første kig på prisbillig 4G

Flere salgskanaler

Huawei vil arbejde på en bred distribution, så produkterne kommer rundt i flere butikker og salgskanaler. I Danmark forhandles Huawei hos de fleste større teleselskaber, men har også telefonerne på hylderne i forskellige webshops og i kæder som Elgiganten.

Mr. Jerry Huang peger på tre yderligere milepæle, som er vigtige for Huawei.

Huawei vil have både den bedste hardware og software, samt redefinere kategorien smartphone med nye designs og brugsområder.

 – ”Det tager tid at bygge et varemærke op, og hvordan skal vi få slutbrugerne til at forstå, at kineserne kan producere kvalitetsprodukter, og at vore produkter er værd at give et forsøg. Først må vi selvfølgelig have gode produkter. Dernæst må vi gennemføre markedsaktiviteter, så flok lærer os at kende,” siger Huang til Amobil.no.

Huawei Ascend G6

Huawei Ascend G6 (Foto: MereMobil.dk)

Større kendskab i Danmark

Huawei ligger relativt højt oppe på kendskabsgraden blandt danskerne. Ifølge en YouGov undersøgelse havde varemærket en aided brand awareness i december 2013 på 31 procent.

En tredjedel af danskerne kan altså nu bekræfte, at de kender navnet som en mobilproducent

I 2013 udgjorde smartphones 87 procent af det samlede mobilsalg hos Huawei. Tilbage i 2012 tegnede smartphones sig for 80 procent. Ved Mobile World Congress meldte Huawei ud, at featurephones nu droppes helt.

Mere til historien

Udover smartphones satser Huawei også på wearable gadgets, og har således netop lanceret TalkBand B1, som vi har set nærmere på.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.