Så mange megabytes bruger du fra datapakken

Hvad fylder YouTube-klip? Hvor længe kan jeg lytte til Spotify eller se Netflix? Bliv klogere på, hvor mange megabytes du har behov for i datapakken.

Data fiber internet

Det er svært for de fleste at gennemskue hvor meget dataforbrug det egentlig koster, at se film eller høre musik.

Stort set ingen kan gennemskue hvor stort et dataabonnement skal være. Der er ingen grund til at overkøbe datapakker, omvendt kan det blive dyrt i ekstrabetaling til teleselskabet, hvis pakken er for lille og ens forbrug af mobildata overstiger pakkens indhold.

Telenor har for MereMobil.dk beregnet nogle almindelige forbrugssenarier, så du lettere kan gennemskue, hvor meget det egentlig koster i megabytes at se film, tjekke mails eller høre musik.

Der er kæmpe forskel på, om du læser mails, surfer nyheder eller ser film på Netflix. Musiklytning kan være lidt af en ’joker’ da forbruget her afhænger af, hvilken kvalitet musikken afspilles i.

Nedenstående tal er en rettesnor, og der kan være udsving alt efter om forbruget foregår på en tablet, smartphone eller computer.

 – Få et SIM-kort med 200 MB gratis data om måneden

Så meget data bruger…

YouTube

Når et YouTube-klip afspilles på en iPad eller anden tablet, er forbruget på omkring 5 megabytes per minut. For hver 100 MB kan man se cirka 20 minutters indhold fra denne tjeneste.

Netflix

Hvis du ser eksempelvis House Of Cards på Netflix tilpasses billedkvaliteten automatisk, hvilket også påvirker forbruget. En film på halvanden time vil forbruge omkring 400 MB.

Musik via Spotify

I Spotify er det muligt at angive, hvor god lydkvaliteten skal være. I standardkvalitet vil det spise 100 MB fra datapakken for hver time der lyttes. På den højeste kvalitet er forbruget 400 MB for en times musik.

Netradio

Radiostationerne streamer på nettet i forskellige kvaliteter. DR P3 koster 40 MB i timen i standard-kvalitet. Hvis du vælger den højeste kvalitet vil den samme time fylde 130 MB.

E-mails

Når man læser e-mails er forbruget ganske lille da mails ofte bare er tekst Hvis en mail fylder omkring 100 kilobytes (KB), kan der læses omkring 1.000 mails for hver 100 MB dataforbrug. Hvis der er vedhæftede filer, er forbruget betydeligt højere.

Facebook

Det er meget vanskeligt præcist at fastslå forbruget fra Facebook. Men en rettesnor er, at hver times surf rundt blandt vennerne, via Facebook applikationen, vil bruge omkring 50 MB.

Surfe på nettet

Som med Facebook er det usikkert hvad forbruget præcist er, når man f.eks. surfer nyheder på nettet, da det afhænger meget af indholdet på den enkelte side. Her er rettesnoren, at hver time også ligger på omkring 50 MB.

Uploade fotos til Instagram

Hvis et foto fylder omkring 2 MB, kan der for hver 100 MB data i pakken uploades cirka 50 billeder.

Videosamtaler på Skype

Det bruger forholdsvis meget datatrafik at videosamtale via Skype. En times video på Skype fylder 200 MB.

Lav servicetjek på forbruget

Det er vigtigt løbende at holde øje med dit forbrug, da vanerne har det med at ændre sig, næsten uden man selv opdager det.

Tegnes der en musikaftale eller filmabonnement, er det vigtigt med det samme, at få kontrolleret den datapakke der er tilknyttet abonnementet.

Det kan derfor være en god idé jævntligt at kontakte teleselskabet og spørge, hvor meget data der er forbrugt inden for den seneste måned. Hvis man er langt under pakkens indhold, kan der nedgraderes, nærmer man sig grænsen, bør et skridt op overvejes.

Mobile surfere får hurtigere 4G-hastigheder

Mere til historien

Datapakker gælder som udgangspunkt kun inden for landets grænser.  Selvom EU arbejder på at nedlægge roaming-taskterne, er de her fortsat. Fortsættes musiklytningen på Spotify i et EU-land kan det let koste over 400 kroner i timen på laveste kvalitet. Hvis du er i USA vil dette koste over 11.000 kroner.

Læs også:
Tal og surf i udlandet som du vil

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.